Saturday, November 23, 2024

Po zadnjih podatkih ima že več kot 20 % otrok različne vrste učnih težav, ki pogosto vodijo v slabši učni uspeh. Učne težave so posledica različnih dejavnikov, ne glede na to je ključnega pomena pravočasno in pravilno ukrepanje.


Pojem učne težave opredeljuje vse težave, ki se pojavijo na področju katerih koli veščin in spretnosti ter so bolj izrazite kot pri večini vrstnikov. S tega vidika imajo otroci lahko težave na področju branja, pisanja, govora, jezika, matematike in podobno, pri čemer se lahko pojavijo le na enem področju ali na več področjih hkrati.

Učne težave so lahko kratkotrajne in preproste za odpravljanje ali pa dolgotrajne in bolj kompleksne. V vseh primerih pa je za uspešno reševanje težav ključnega pomena spodbudno okolje, vključno s starši in šolo.

 

Vpliv učnih težav na otroke in okolje

Učne težave v šoli imajo negativen vpliv na samopodobo, navezovanje socialnih stikov in pridobivanje novih prijateljev. To posledično vodi v slabši učni uspeh in slabše možnosti za pridobitev ustrezne izobrazbe, sčasoma pa učne težave lahko preidejo tudi v vedenjske motnje.

Zato je ključnega pomena zgodnje prepoznavanje učnih težav, saj le na takšen način lahko otroku ustrezno pomagamo.

Glede na to, da ima okolje na njihovo izražanje izjemno velik vpliv, je takšnim otrokom treba zagotoviti spodbudno domače okolje. Pri tem je izjemno pomembna vloga staršev, ki morajo otroka spodbujati ter mu v okviru svojih zmožnosti nuditi dodatno učno pomoč in razlago.

 

Najpogostejše učne težave

Danes se otroci, učitelji in starši srečujejo z različnimi vrstami učnih težav. V grobem jih delimo v dve kategoriji.

1) Splošne učne težave, ki nastanejo zaradi vplivov okolja ali znižanih intelektualnih sposobnosti. Najpogosteje se kažejo na področju slabšega in počasnejšega pridobivanja znanj in spretnosti na vseh področjih učenja.

2)Specifične učne težave, ki nastanejo zaradi genetskih dejavnikov in se povezujejo z vplivi okolja. V tem primeru se učne težave kažejo na posameznih področjih učenja, na podlagi česar ločimo različne učne težave v osnovni šoli. To so:

  • Motnje pozornosti: Označuje težave, povezane z vzdrževanjem pozornosti in impulzivnosti. Otroci z motnjo pozornosti se odzovejo brez razmisleka, imajo težave s sledenjem navodilom in se s težavo osredotočajo na podrobnosti. Lahko imajo dobro razvite intelektualne sposobnosti, vendar zaradi težav na drugih področjih teh sposobnosti ne morejo ustrezno izraziti.
  • Težave z branjem: Nekateri otroci branje usvojijo prej, medtem ko drugi potrebujejo za to nekoliko več časa. Učne težave na področju branja se kažejo predvsem na področju pridobivanja in razvijanja bralnih sposobnosti, ki se kaže v nenatančnem in počasnem branju ter nerazumevanju prebranega.
  • Težave s pisanjem: Učne težave na področju pisanja se pojavljajo predvsem pri pisnem izražanju, pravilni pisavi, organizaciji besedil, pravilnem pravopisu in črkovanju. Otroci imajo težave tudi na grafomotoričnem področju, kot je oblikovanje črk in usklajevanje gibov rok in oči.
  • Disleksija: Kadar gre za specifične motnje na področju branja in pisanja, temu pravimo disleksija. V tem primeru otrok pri branju in pisanju naredi več specifičnih napak, kot je na primer zamenjava črk in številk, izpuščanje črk ali njihovo dodajanje. Prav tako ima otrok težave z razumevanjem prebranega in pri samostojni obnovi zapisanega.
  • Težave v razvoju govora: Učne težave se odražajo tudi na področju govora in jezika, kar vpliva na manjšo sposobnost posameznika za komunikacijo. To se kaže na področju izražanja sebe, razumevanja drugih, uporabe jezika in njegovega razumevanja ter izgovorjave.

 

Dejavniki, ki vplivajo na uspešno reševanje učnih težav

Za učinkovito reševanje učnih težav lahko največ storite, če otroku omogočite spodbudno domače in šolsko okolje. Pri tem je izjemno pomemben pristop k reševanju učnih težav, kjer imajo ključno vlogo starši, učitelje in okolje.

Kako starši lahko pomagajo otroku z učnimi težavami?

Za starše je pomembno, da otroka ne obsojajo ali grajajo, temveč mu dajejo veliko spodbude. Če je le mogoče, skupaj z otrokom vadijo, mu nudijo dodatno razlago in učno pomoč.

Če starši pri svojem otroku opazijo katero od specifičnih učnih težav, potem je treba poiskati ustrezno strokovno pomoč.

 

Kako sodelovati z učitelji v šoli?

Za reševanje učnih težav je pomembno, da se med starši in šolo vzpostavi pozitivna komunikacija. Glede na vrsto učnih težav šola lahko nudi pomoč učitelja in dopolnilni pouk, individualno ali skupinsko pomoč in seveda tudi psihično oporo oziroma pomoč šolske svetovalne službe.

Kako ustvariti spodbudno okolje?

Če imate doma otroka z učnimi težavami, je ključnega pomena, da mu nudite spodbudno domače okolje. Varnost in ljubezen sta pri tem ključnega pomena, ne pozabite pa tudi na meje, red, disciplino in jasno določena pravila. Poleg tega, da otroku nudite učno pomoč, se z njim pogovarjajte, ga spodbujajte k branju knjig in gibanju na prostem ter čim manjši uporabi elektronskih naprav.

 

V vsaki populaciji je nekaj otrok z učnimi težavami. In če je vaš otrok med njimi, nikar ne obupajte, temveč mu nudite spodbudno domače okolje – tako bo tudi on kljub učnim težavam lažje napredoval.

 

 

Kategorija:   Šola in izobraževanje