Wednesday, November 27, 2024

Antična Grčija in spolna kultura žensk

Življenja moških in žensk so se v stari Grčiji močno razlikovala. Žena moža iz delavskega razreda  v antični Grčiji ni imela nobenih pravic, ter je živela pod patriarhatom svojega moža. Ženske niso imele pravice do izobrazbe, živele so v ločenih prostorih, nanje so gledali kot na blago, ki je bilo namenjeno zgolj reprodukciji in skrbi za otroke. Malo bolj podjetne so se ukvarjale s predenjem, tkanjem in šivanjem, kar je bilo v tistih časih dovolj za ohranjanje primernega življenjskega standarda.


Samozadovoljevanje

Namesto tveganja lastnega življenja so v iskanju spolne potešitve tolažbo za osamljenost poiskale v predhodniku vibratorja, ki so ga imenovali Olisbos. Starodavne spolne igračke so se kot imitacija penisa prvič pojavile v starogrški kulturi. Izdelani so bili iz lesa, ter prevlečeni z usnjem. Pred penetracijo jih je bilo potrebno dodobra namastiti z olivnim oljem.

Razočarane gospodinje pa niso bile edine, ki so svojo spolno potešitev našle v omenjenem erotičnem pripomočku. Veliko moških in žensk se je navduševalo nad uporabo sicer primitivnih spolnih igračk. Po številni zapisih, so bile spolne igračke v obliki penisa, pomemben del starogrškega vsakdanjika. Spolne igračke so prodajali praktično povsod, nekateri moški in ženske so bili prepričani, da jim bo uporaba napravic prinesla posmrtno življenje.

Antična Grčija in spolna kultura moških

Starogrška kultura spolnosti pri moških pa je bila veliko bolj prožna in predrzna. Moški so lahko imeli ljubimko oz. konkubino, lahko so vstopali v intimno razmerje z drugimi moškimi, v nasprotju z ženskami pa za svoja promiskuitetna dejanja niso bili kaznovani. Zakonsko življenje ni poznalo romantičnih zgodb v stilu Helene Trojanske, spolni odnosi so bili redki in dolgočasni. Moški so spolno zabavo iskali zunaj zakonske postelje.

Avtorji knjige Sex in History so zapisali, da so atenski moški ob koncu četrtega stoletja pred našim štetjem spolno potešitev največkrat poiskali zunaj zakonske postelje. Podobno kot Rimljani so tudi Grki ustvarili posebna gnezda za izživljanje svojih spolnih fantazij:

Hetera – kurtizane najvišjega sloja Starogrške civilizacije. Hetere so bile strokovno podkovane in preizkušene spremljevalke, ki so za svoje usluge prejemale različna darila, vendar redko denar. Hetere so Grke naučile mnogo posteljnih akrobacij, ki pa jih moški kasneje niso delili s svojimi ženami. Čeprav so se mnoge ženske spoprijateljile ali celo zaljubile v svoje bogate stranke, kaj več kot prijateljstva od njih niso mogle pričakovati.

Eromenos (mlad deček, ki še ni vstopil v puberteto) – je bila v Antični Grčiji najbolj razširjena in družbeno pomembna oblika istospolni odnosov, do katerih je prišlo med odraslim moškim in mladim še nerazvitim fantom. Mladim fantom so starejši moški pogosto dvorili, fanti pa so si ponavadi ljubimca izbrali po svoji volji. V zameno za spolne usluge so fanti pridobivali znanje od izobraženih in bogatih ljubimcev. Starost fantov, ki so postali del dogovora je bila enaka starosti grških deklet, ki so v tistem obdobju vstopale v zakonsko zvezo. Ponavadi je bilo to obdobje zelo zgodnje pubertete oziroma najstništva.

Konkubine, priležnice – o njih je v tem obdobju bolj malo znanega. Ponavadi so delale v istih bordelih kot Hetere in Eromenosi. Znano je, da so bile konkubine zelo nesrečne: v primerjavi z Heterami niso bile samostojne niti vzdrževane, v primerjavi z ženami pa niso bile zakonsko zaščitene. Ko se je upravnik bordela konkubine naveličal jo je prodal v drug bordel.

Prostitucija in bordeli

Prvi uradni bordel s prostitutkami je bil v Atenah ustanovljen v šestem stoletju. Zvodniki so se v posebnih oblačilih postavili izven štirih sten bordela, ter novačili stranke. Nekatere stranke so iskale zgolj družbo za pogovor ali sprehod, spet druge so zahtevale uresničitev svojih spolni fantazij. Obstaja celo zgodba, da so imeli zvodniki oz. možje, ki so novačili stranke na njihovi tradicionalni obutvi napis: Sledite mi.

Homoseksualnost

Za razliko od dogajanj v današnji razviti zahodni družbi, pa spolna usmerjenost v Grčiji ni bila niti tabu tema, niti socialni indikator. Grška družba ni poznala razlik med spolnim poželenjem ali erotičnim aktom, ter spolu udeleženca, ampak so dajali pomen vlogi, ki jo je igral posamezni udeleženec med spolnimi odnosi. Homoseksualnost je bila obred, ter povsem običajna vez med starejšim in mlajšim moškem (pederast).

Za Antično Grčijo pa je dokazano tudi lezbištvo, imenovano tribadizem. Eno najbolj znano literarno delo, ki opisuje tribadizem je Ovidovo poetično pismo Sapfi, ki je živela na otoku Lezbos. Prav otok Lezbos je boter terminom lezbištvo, lezbijke… Kljub segregaciji spolov in šibkejšega položaja žensk v starogrški kulturi, pa je ženska z imenom Filomena izdala najbolj znan klasični priročnik o lezbičnih spolnih aktih. Fragmenti knjige so ohranjeni do danes.

Simboli in mitologija

Spolnost je bila pogosto upodobljena v številnih umetniških delih, penis – mnogokrat v obliki herma ali v skulpturi z glavo, pa je bil predmet čaščenja in simbol plodnosti. Značilnost teh umetniških del je bila mišičasta moška postava in penisa v erektivnem stanju. Priap, bog plodnosti in hortikulture, ter zaščitnik živali je bil vedno upodobljen z velikim penisom, pogosto večjim od telesa samega.

Grška mitologija pa je znana po kontekstu zgodb o bogovih, strasti in ljubezni, rojstva in smrti. Zgodbe so domiselne, nenavadne, ter se pogosto odvijajo v nenavadnih okoliščinah. Afrodita, boginja spolnosti in ljubezni, se npr. rodila iz pene valov oceanov. Kronosa sina zemlje in neba, je kastriral lastni oče, ter testise vrgel v ocen. Morski valovi so naplavili peno in semenčeca iz katerih se je rodila Afrodita.

Antična Grčija je svet ljubezni, zdravih junakov in vročekrvnih bogov. Poleg znanih civilizacijskih dosežkov ima bogato spolno zgodovino, ki ponuja zanimiv vpogled na evolucijo spolnosti. 

Kategorija:   Novice, Zanimivosti
Naslednji prispevek

Poletna nega dojenčkove kože

2 julija, 2014 0