Na našem tokratnem testu otroških varnostnih sedežev smo preskusili 31 sedežev v vseh štirih skupinah, torej od sedežev za dojenčke do sedežev za večje otroke. 15 preskušenih sedežev je dobilo oceno dobro, 8 zadovoljivo, 5 zadostno, trije sedeži pa so dobili oceno pomanjkljivo oziroma slabo. To pomeni, da je skoraj polovico vseh preskušenih sedežev dobilo dobro oceno. In kar je še bolj pomembno: sedaj je v vsaki skupini sedežev na voljo vsaj en sedež, ki je na našem testu dobil dobro oceno. Še bolj razveseljivo pa je, da je opazen precejšen kakovosten napredek, kar otrokom, ki uporabljajo sedeže, zagotavlja učinkovitejšo zaščito in s tem večjo varnost.
Rezultati letošnjega testa otroških sedežev so primerljivi z rezultati testov iz prejšnjih treh let, torej iz let 2005, 2004 in 2003 – vsi testi so bili seveda objavljeni v Motoreviji, na voljo pa so tudi na spletnih straneh www.motorevija.si – kar pomeni, da je na voljo široka baza podatkov o najrazličnejših sedežih.
AMZS test otroških sedežev smo tudi tokrat opravili v sodelovanju s partnerskimi avtomobilskimi klubi. Tako je bil praktičen preskus sedežev v štirih različnih modelih avtomobilov opravljen pri avstrijskem avtomobilskem klub OAMTC na Dunaju, preskusni trki, tako čelni kot bočni, pa so bili opravljeni v tehničnem centru nemškega kluba ADAC v Landsbergu na Lechu.
Za naš tokratni test smo seveda izbrali nove izdelke na trgu ali pa močno spremenjene sedeže. Večina sedežev je na voljo tudi na slovenskem trgu, nekatere pa lahko kupite v sosednjih državah. Posebno pozornost smo namenili testu sedežev z isofix pritrditvijo, saj je ponudba takšnih sedežev vse večja.
Med dvema preskušenima sedežema skupine 0 za dojenčke je sedež akta graco boxette namenjen novorojenčkom do treh mesecev starosti. Še posebej primeren je ta sedež za prevoz nedonošenčkov, ki jih je treba voziti leže, kajti če v sedežu sedijo, se lahko zadušijo. Otrok je v sedež pripet s pettočkovnim pasom, z nogami obrnjen proti zunanjemu delu avta.
Prevozu dojenčkov je namenjen tudi sedež simo safe bagnett, vendar pa otrok v sedež ni pripet, zato ob bočnem trku udari v steno sedeža.
Med sedeži skupine 0+, torej za do leto in pol stare otroke, imata dva tokrat testirana sedeža: maxi cosi cabrio fix in recaro young profi plus isofix pritrditev. Poleg tega je z isofix pritrditvijo na voljo še nekaj drugih sedežev, ki smo jih že preskusili, tako da je ponudba takšnih sedežev sedaj dovolj pestra. Zasnova teh sedežev je enaka: vsi imajo isofix osnovo, na katero pritrdimo sedež – seveda tako, da otrok gleda v nasprotno smer vožnje. Majhni otroci so namreč še prešibki, da bi ob čelnem trku dobro prenesli obremenitev ključnice in prsnega koša, do česar pride, če gledajo v smer vožnje. Seveda pa je treba pri namestitvi sedeža na osnovo vedno temeljito preveriti, če je sedež dobro vpet v osnovo, da ob trku ne poleti po avtu.
Kar sedem tokrat preskušenih sedežev v tej skupini je dobilo oceno dobro.
Oba preskušena sedeža skupin 0 in I sta dobila slabi oceni, kar dokazuje, da je težko narediti varen univerzalen sedež za dojenčka in do 4 leta starega otroka.
Zelo široka je ponudba otroških sedežev skupine I z isofix pritrditvijo. Trije od petih preskušenih sedežev so dobili oceno dobro. Posebnost med temi sedeži je maxi cosi tobi, ki ima v varnostnem pasu za pripenjanje otroka vgrajena omejevalnika zatezne sile. To pomeni, da ob trku varnostni pas deloma (nadzorovano) popusti, s čimer se zmanjšajo obremenitve na otrokov prsni koš. Gre za podoben sistem kot ga uporabljajo pri varnostnih pasovih v avtomobilih. Preskusni čelni trk je pokazal, da gre za precej manjše obremenitve, kar je še posebej pomembno za manjše otroke. Druga posebnost tega sedeža je, da ima varnostni pas za pripenjanje otroka vgrajeni vzmeti, ki pas držita navzgor in stran od sedeža. To omogoča, da otroka enostavno posadimo v sedež, ne da bi pri tem morali paziti, kako je postavljen varnostni pas. To seveda omogoča tudi lažje zapenjanje otroka z varnostnim pasom.
Med šestimi sedeži skupin I, II in III, torej za od leto do 12 let stare otroke, je najboljšo oceno dobil sedež kiddy life pro, dva sedeža sta dobila oceno zadovoljivo, trije pa oceno zadostno.
Med sedmimi sedeži skupin II in III so trije sedeži dobili oceno dobro, štirje pa oceno zadovoljivo.
Trije sedeži so dobili najslabšo oceno pomankljivo oziroma slabo. S sedežem jane matrix pro skupine 0+ so težave tedaj, če otrok v sedežu leži, saj tedaj ob trku pade iz sedeža in udari v sedež pred njim. Če namreč otrok v sedežu leži, je sedež nameščen prečno, če pa otrok v sedežu sedi, je sedež nameščen vzdolžno in otrok gleda v nasprotno smer vožnje.
Sedež ossan safety plus skupin 0 in I je dobil slabo oceno zaradi lastnosti pri varnosti, saj je pri čelnem trku počila školjka sedeža.
Sedež mamas and papas revo skupine I je dobil slabo oceno zato, ker je sedež poletel po avtu, ko se je v njem vozil večji otrok v ležečem položaju.
Poskrbite, da se bo otrok v sedežu dobro počutil. Posebno pozornost namenite poteku varnostnega pasu. Ta mora biti prilagojen otrokovi velikost in mora potekati prek ramen, nikakor pa ne prek vratu. Otroka pripnite v sedež pred vsako, še tako kratko vožnjo. Le s tem mu boste jasno sporočili, da mora biti v sedežu vedno pripet. Seveda morajo biti tudi voznik in sopotniki pripeti z varnostnimi pasovi.
Če namestite otroški varnostni sedež na prednji sedež v avtu, se prepričajte, da je izklopljen varnostni meh. Če varnostni meh ni izklopljen, lahko ob sprožitvi povzroči smrtne poškodbe otroka.
Ko nameščate otroški sedež v avto, je včasih priporočljivo obrniti zglavnik v avtu v nasprotno smer, saj se s tem otroški sedež bolje prilagaja.
Nekateri testirani sedeži so naprodaj tudi z nekaterimi drugimi oznakami. Tako lahko sedež casualplay beat fix najdete na policah trgovin tudi kot foppapedretti beat isofix, STM starlight SP kot recaro young sport, bobob easybob maxi SPP kot bebecar easymaxi SPP, recaro young profi plus kot STM twin 0+, bobob multibob SPP kot bebecar multibob SPP, ossan safety plus kot kids im sitz safety plus, nania solo kot kids im sitz solo, cybex solution plus kot cybex solution.
Marsikdo si zastavlja vprašanje, kako je z uporabo rabljenih otroških sedežev, saj lahko s sposojo ali nakupom rabljenega sedeža precej prihranimo. Otroški sedeži so uporabni do devet let, toda le, če so dobro ohranjeni in če niso doživeli trka. Ob trku lahko pride do poškodb, lahko tudi nevidnih, zato sedežev po trku ni priporočljivo uporabljati. Zato priporočamo samo uporabo tistih rabljenih sedežev, za katere natančno poznate njihovo zgodovino in ste prepričani, da niso bili udeleženi v trku.
Otroški sedeži morajo biti homologirani po ECE standardu št. 44. Do lani je veljal standard ECE-R44/03, od lani pa velja standard ECE-R44/04. Velike razlike med standardoma ni, saj se niso spremenile varnostne zahteve, temveč novi standard 44/04 na novo predpisuje le (pogostejše) preverjanje kakovosti izdelave sedežev. Tako sedežem zgolj zaradi tega, ker so homologirani po standardu 44/04, ni treba izpolnjevati prav nič strožjih varnostnih predpisov.
Vir: Motorevija